• baner1
  • baner2
  • baner3

Wtryskiwacz paliwa to jeden z elementów Diesla, który dość często ulega uszkodzeniom. Dlaczego? Jednym z powodów jest tankowanie paliwa niewiadomego pochodzenia czy zapominanie o regularnej wymianie filtrów. W takiej sytuacji wtryskiwacze zapychają się i zaczynają szwankować, a tego przecież nie chcemy...

Jakie są objawy ich awarii? I czy wyciąganie takich zapieczonych wtryskiwaczy jest bezpieczne? Podpowiadamy!

 

Wtryskiwacz paliwa - jak działa?

Wtryskiwacze podają paliwo, które zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Kiedy silnik jest zimny pośredniczy w tym świeca żarowa. Wtryskiwaczami kieruje komputer, który wie, jaką dawkę paliwa mają podawać. Zależy ona m.in. od stylu jazdy kierowcy, a także aktualnego zapotrzebowania na moc. Układ ten działa bardzo dobrze jednak, w dość ciężkich warunkach. Od lat 90. ciśnienie wtrysku zwiększyło się od około 1350 bar do 2000 bar i więcej. Taka zmiana bardzo daje się we znaki wtryskiwaczom, których budowa również uległa zmianie jednak nie na tyle, by chronić je przed awariami. Inną przyczyną usterek wtryskiwaczy jest złej jakości olej napędowy. Obecność siarki, wody bądź parafiny w paliwie bardzo utrudnia ich pracę. Jeżeli do tego zaniedbamy regularną wymianę filtra, możemy spodziewać się problemów.

 

Objawy awarii wtryskiwaczy.

Awarie wtryskiwaczy paliwa najczęściej dotykają aut z dość dużym przebiegiem - po około 150 000 km. Nie jest to reguła, ponieważ odpowiednio serwisowane auto, do którego tankujemy paliwo bardzo dobrej jakości, może przejechać nawet 300 000 km bez wyciągania zapieczonych wtryskiwaczy i ich wymiany. Kiedy jednak nadejdzie ta chwila i dopadnie nas awaria, powinniśmy od razu wychwycić jej objawy i udać się do specjalistycznego warsztatu. Uszkodzone wtryskiwacze powodują między innymi silniejsze dymienie np. przy gwałtownym wciskaniu gazu. Dym ten może być czarny (jest on wywołany zbyt dużą dawką paliwa) lub biały (oznacza spalanie oleju). Zapieczone wtryskiwacze powodują także problemy z odpalaniem silnika, jego nierówną pracę, zwiększenie się poziomu oleju silnikowego (ponieważ dostaje się do niego paliwo), spadki mocy podczas jazdy, a także większe spalanie niż zazwyczaj.

 

Wtryskiwacze - regeneracja.

Objawy awarii wtryskiwaczy trudno jest przeoczyć. Gdy udamy się do specjalistycznego warsztatu, pozostaje nam czekać na decyzję, co dalej. Zależy to między innymi od rodzaju wtryskiwaczy, jakie mamy w samochodzie. W nowoczesnych silnikach diesla możemy spotkać wtryskiwacze takich marek jak: Delphi, Bosch, Siemens i Denso. Dwie pierwsze marki wtryskiwaczy, nie są zbyt trwałe, ale na szczęście można je bez większego problemu naprawić. Taka regeneracja polega na rozebraniu wtryskiwacza, oczyszczeniu go z zanieczyszczeń, wymianie niezbędnych części i kalibracji. Dobrze naprawiony wtryskiwacz może posłużyć nam jeszcze długo. Regeneracja wtryskiwaczy marki Siemens i Denso jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ do ich produkcji korzysta się z technologii piezoelektrycznej. Tego typu wtryskiwacze są bardzo drogie i nie ma w pełni skutecznej metody ich naprawy, którą i tak stosuje się wyłącznie w przypadku zabrudzeń. Jeżeli na obudowie wtryskiwacza pojawią się pęknięcia, bądź uszkodzenia, należy kupić nowy element. Odradza się więc samodzielne wyciąganie zapieczonych wtryskiwaczy - tylko w specjalistycznym warsztacie otrzymamy fachową pomoc i sprzęt odpowiedni do tego typu usług.

 

wyciaganie zapieczonych wtryskiwaczy


 

Umów się na serwis

Zapraszamy do kontaktu z nami wcelu umówienia się na wizytę lub poradę dotyczącą uszkodzonego pojazdu

   

 szybki kontakt